top of page

Bred dina vida vingar

Aftonpsalmen "Bred dina vida vingar" - Psalm av Lina Sandell

Ett par år efter Jonas Sandells död dog också Linas mor. Då fanns det ingenting, som höll henne kvar i Fröderyd längre. 

Lina flyttade till Stockholm när hon fick anställning där hos Evangeliska Fosterlandsstiftelsen. Eftersom hon inte ville ha något eget hushåll bodde hon inackorderad på ett hotell.

 

Hennes arbete kom att bestå av författarverksamhet, översättningar och  redigeringar. Det passade Lina perfekt. Hon var duktig i både engelska, tyska och franska.
 

Vintern 1862-63 blev Lina så sjuk i lungorna, att hon trodde, att slutet var nära. Hon behövde lång tid för att få tillbaka krafterna och vistades till största delen hos sin syster Mathilda. När hon kom tillbaka till Stockholm och arbetet igen efter pingst 1864 fick hon feber och spottade blod. Läkaren ordinerade vila igen.

Lina återvände till Mathilda och hennes familj. Hon kunde, trots sjukdomen, inte låta bli pennan utan gav på Halls förlag i Jönköping ut det första häftet av diktsamlingen "På vägen hem". Andra häftet gavs ut 1865.

 

Eftersom det fanns så få böcker för barn skrev hon en samling barnberättelser med titeln "Lilla Esthers Söndagsbok", Den utgavs på Normans förlag. Det var detta förlag, som vid den tiden gav ut Fosterlandsstiftelsens böcker och skrifter. Samma år kom också "Missionssånger för barn".

 

Till julen 1865 gav hon ut den första "Korsblomman". Det var en kristlig kalender med ett bibelord för varje dag, dikter, biografier över kända personer och artiklar om det aktuella kristna arbetet i Sverige och andra länder. Hon skulle komma att ge ut den årligen i 37 år. I den första årgången av Korsblomman fanns den för många i våra dagar så välkända aftonpsalmen "Bred dina vida vingar", psalm 190:

Bred dina vida vingar, o Jesus över mig
och låt mig stilla vila i ve och väl hos dig.
Bli du min ro, min starkhet, min visdom och mitt råd
och låt mig alla dagar få leva av din nåd.

Förlåt mig alla synder, mig rena i ditt blod. 
Giv mig ett heligt sinne, en vilja ny och god.
Tag i din vård och hägnad oss alla, stora, små,
och låt i frid oss åter till nattens vila gå.

Lina framhöll ofta under hela sin författarbana, att hon fick sina sånger från Gud. Hon sa: "Herren ger mig så direkt varje sång, att jag av mig själv ej kan skriva en rad. Jag är bara pennan." Över 2000 dikter har hennes signatur L.S. och många av dem är kända sånger och psalmer. Dessutom gav hon ut böcker och kalendrar.

På den här tavlan ser vi, att det lyser ur fönstren på huset. Kanske har man kvällsbön där inne och ber med sångens ord "Tag i din vård och hägnad oss alla, stora, små, och låt i frid oss åter till nattens vila gå." Solen är en bild på Gud. I Psaltaren i Bibeln står det att Gud är sol och sköld. Molnet har fått vingform för att anknyta till textens "Bred dina vida vingar".

bottom of page