top of page

Tryggare kan ingen vara

En av Sveriges mest kända psalmer "Tryggare kan ingen vara än Guds lilla barnaskara" - Fågelbo med koltrastfamilj - Lina Sandell skrev psalmen 1848 bland den gamla askens grenar blad och fåglar.

Äntligen kunde Lina vara ute och leka tillsammans med sin syster och andra jämnåriga. Hon tycks också ha haft en bra period med lungorna ett tag.

 

Det dröjde inte länge förrän hon klättrade upp i den stora, gamla asken, som stod på tomten. Uppe i den hade hennes äldre syskon byggt en sittplats med golv och bänkar. Under årens lopp försvann Lina ofta dit upp för att sitta och dikta. Hon tyckte att det var en perfekt plats. På kvällarna kunde hon njuta av solnedgången och så småningom se stjärnorna, som tändes ovanför den mörka trädkronan. Under många heta sommardagar gav trädet henne skugga. Bland grenar och lövverk kunde hon iaktta fåglarna som byggde och bodde där.

 

När hon såg fågelföräldrarnas omsorg om sina små i boet föddes psalmen "Tryggare kan ingen vara". Den återfinns i psalmboken som nr 248 och är en av Sveriges mest älskade psalmer. I Linas efterlämnade papper finns det två något olika utskrifter av den ursprungliga texten. Båda skrevs troligen 1849 - 1851. Melodin är en svensk variant av tysk folkmelodi.

Tryggare kan ingen vara

än Guds lilla barnaskara,

stjärnan ej på himlafästet,

fågeln ej i kända nästet.

Herren sina trogna vårdar

uti Sions helga gårdar;

över dem han sig förbarmar,

bär dem uppå fadersarmar.

Ingen nöd och ingen lycka

skall utur hans hand dem rycka.

Han, vår vän för andra vänner,

sina barns bekymmer känner.

Gläd dig då, du lilla skara:

Jakobs Gud skall dig bevara!

För hans vilja måste alla

fiender till jorden falla.

Vad han tar och vad han giver,

samme Fader han dock bliver,

och hans mål är blott det ena:

barnets sanna väl allena.

Koltrastmamman i tavelmotivet, har just levererat något matnyttigt till de hungriga ungarna och är beredd att flyga iväg och skaffa mer mat. Pappan kommer med mask i näbben för att ge ungarna, som hela tiden behöver mat för att kunna växa och bli stora.

 

Det andliga budskapet i motivet: När vi människor har tagit emot Jesus som vår frälsare och blivit hans barn, då behöver vi den andliga maten, som vår himmelske far vill ge oss. Precis som fågelungarna är ivriga att få mat, så ska vi vara ivriga att få andlig näring genom att läsa Bibeln, ta del av undervisning om den kristna tron och genom att ha en innerlig relation med Gud i bönen. Vi  måste se till att få i oss av den andliga maten  v a r j e  d a g  för att vi inte ska bli undernärda eller ännu värre tappa vår tro.

bottom of page